Varför är SEO (Search engine optimization eller sökordsoptimering) viktigt? Den allra största fördelen är att du snabbt når den som letar efter vad du säljer. Genom att arbeta aktivt med SEO kan du placera dig högt i sökresultaten på t.ex. Google, genom sökord som är relevanta för din produkt eller tjänst. Då når du dina potentiella kunder exakt i det ögonblick de letar efter produkten.
Kort förklarat så ser sökmotorerna på din webbplats på samma sätt som vi ser på saker och ting i ett arkivskåp. Om din webbplats inte är korrekt märkt och organiserad med ett användbart innehåll som dolk söker efter, kommer du att missa besökare, leads och försäljning.
För dig som tycker SEO är komplicerat kommer här en snabb och övergripande information som jag tror kan göra det mer begripligt för dig.
Att organisera din hemsida som ett arkivskåp
1. Page Title/Sidtitel
Tänk på din sidtitel som om det vore märkningen på utsidan av ditt arkivskåp. Varje hemsidas titel är förmodligen den viktigaste ingrediensen i en bra SEO. Den är en avvägning och fin balansgång mellan att vara användarvänlig och sökmotorvänlig.
En användarvänlig sidtitel är lättläst, har naturliga formuleringar och är inte alltför lång. En sökmotorvänlig sidtitel innehåller å andra sidan viktiga sökord, relevant information om sidans innehåll och motverkar spam.
Det gäller att hitta en unik sidtitel och att använda rätt ord, eftersom den inte bara är viktig för besökande sökmotorspindlar. Samtidigt bör sidtiteln inte innehålla mer än 65 tecken, för att inte bli ”klippt” av sökmotorn.
Skriv den aktuella sidans viktigaste ord så tidigt i titeln som möjligt, helst först. Sidtitel spelar en viktig roll för det mänskliga ögat, då den är det första man ser i sökresultatet. Det är titeln som blir den länkade texten som visas i exempelvis Googles sökresultat.
Här är två riktiga exempel på sidtitlar som du kan hitta om du t.ex. söker på ”hyra grävmaskin”:
1. Drifti – Uthyrning – Örebro, www.drifti.se/index.php/uthyrning
2. Hyr Minigrävare – MaskinVerket.se, maskinverket.se › Uthyrning
Vilken av länkarna ovan skulle du välja? Länk nummer ett säger inte något om grävmaskiner, men väl om uthyrning. Länk två har tydligt förklarat att de har minigrävare för uthyrning. Den är kort och koncis med de viktigaste sökorden i sidans titel och det är klart för besökaren vad sidan kommer att handla om.
2. Meta Description
Tänk dig att har hittat den rätta lådan i ditt arkivskåp och öppnar den. I lådan kanske du har flera olika typer av filer eller dokument. Då motsvara Meta Description din bredare kategorisering inom avsnittet.
Din Meta Description ser du i sökmotorernas sökresultat – under sidtiteln. Det är en beskrivande text som anges för varje sida eller undersida och då texten visas i sökresultatet ska texten vara så informativ och säljande som möjligt – allt för att öka webbsökarens benägenhet att klicka på just din sajt i träffresultatet. Det är dessutom ofta sidans Meta Description som visas tillsammans med en länk, när någon delar med sig av en länk på t.ex. Facebook.
En bra skriven Meta Description ska vara unik för varje sida, vettigt för läsaren och innehålla dina viktigaste sökord och du har upp till 150 tecken (en mening eller två) för att förklara sidans innehåll. Lyft fram det som verkligen är viktigt på sidan och fundera igenom vad du vill förmedla. Få med viktiga och relevanta nyckelord tidigt i den beskrivande texten.
Om sökmotorerna matchar ett sökord med din sidtitel, men upptäcker att du har en ”motstridig” Meta Description riskerar det att sänka din ranking, dvs. du kommer att hamna längre ner i listningen av sökresultat.
Låt oss återigen ta en titt på grävmaskinsuthyrarna:
1. Drifti – Uthyrning – Örebro, www.drifti.se/index.php/uthyrning
Ute efter att hyra grävmaskin? Välkommen till oss på Drifti. Hos oss kan så väl privatpersoner som företag hyra grävmaskin och minigrävare. En grävmaskin …
2. Hyr Minigrävare – – MaskinVerket.se, maskinverket.se › Uthyrning
Hyr minigrävare ink släpvagn i helgen 3499: – · MaskinVerket.se. Pris: 3 499:- Till Annonsen. Fortsätt läsa.
Så om sökmotorer titta på din sida hur vi ser in i ett arkivskåp, är det 2:a exemplet dominerande med en tydlig sidtitel och kort, informativ Meta Description. Det 1: a exemplet har över en felaktig Meta Description (Drifti Sweden AB) vilket innebär att sökmotorn hämtar texten från sida. En text som innehåller över 1 000 tecken, varför den blir avskuren i resultat på sökmotorerna.
3. Rubriker/Header taggar (H1 , H2 och H3)
När sökmotorerna sedan dyker ännu djupare ner i din webbplats, eller ditt arkivskåp, så måste du också titta på dina olika typer av rubriker, eller Header taggar, precis som om du namnger en mapp i ditt arkivskåp.
Den viktigaste rubriken, Header tagg, är kallad H1 och för att komma högt upp i sökmotorerna ska du helst bara ha en H1-tagg per sida. Din H1-tagg fastställer vad sidans innehåll handlar om. Om din H1-tagg inte alls relaterar till innehållet, tenderar sökmotorer att se din sida som oviktig.
Beroende på hur mycket text sidan innehåller kommer du att behöva fler underrubriker, vilka då bör vara s.k. H2-taggar, men en sida bör inte innehålla mer än max 5-6 underrubriker för att vara SEO-vänlig.
I våra två exempel sidor kan du se skillnaden i relevanta H1 taggar för söktermen “Hyr grävmaskin”:
1. Drifti – Uthyrning – Örebro, www.drifti.se/index.php/uthyrning
H1: Uthyrning
2. Hyr Minigrävare – MaskinVerket.se, maskinverket.se › Uthyrning
H1; Hyr Minigrävare
I exempel 1 saknas fortfarande ordet grävmaskin, medan exempel 2 har en klar och tydlig H1. Den hade kunna bli ännu bättre genom att vara en variant på sökordet, t.ex. ”Minigrävare att hyra”, vilket kommer att indexera sidan för ett bredare utbud av liknande sökfraser och därmed kunna generera fler träffar.
När du sedan letar vidare i ditt arkivskåp och blir än duktigare på SEO kommer saker som ALT-text, ankartext, länksidor, text ratio samt sökordsdensitet också att vara viktiga faktorer för att komma långt upp i sökmotorernas träfflistor.
Lycka till!