46 (0)70 620 50 52 info@cretiva.se

Arbeta strategiskt med sociala medier

 I dag finns snart alla företag i någon form av sociala medier. Lika säkert är det dock inte att alla de som har en sida på Facebook, LinkedIn, YouTube eller annat förtjänat media (som de sociala medier även kallas), har en klar och tydlig strategi för sin närvaro där.

Så hur ska du då jobba med de sociala medierna på ett lika strategiskt och genomtänkt sätt som din övriga marknadsföring och kommunikation? Ja, om du inte gjorde det innan du startade, så bör du snarast titta på följande:

  • Fundera på syfte och mål med din/företagets närvaro i de sociala medierna. Varför ska ni finnas där? Vem är det ni ska ”prata” med? Och vad är målet med er närvaro där? Ha en kundtjänst, föra en dialog eller generera faktiskt sälj? Är ni nöjda med x antal ”gilla-markeringar” eller vill ni mer?
  • Hur hittar ni era målgrupper på de sociala medierna? Vilken/vilka av de olika kanalerna är lämpligast att finnas i med tanke på målgrupperna? Sök och ta reda på var dina förespråkare, opinionsbildare och kunder är aktiva och uttrycker sina åsikter. Utforska vilka sociala nätverk som drar till sig kvalitativa konversationer inom områden som har anknytning till din verksamhet, så att du kan inspirera och interagera med din målgrupp.
  • Hur ska ni bäst förpacka era budskap på/i dessa medier? Här handlar det om att ha budskap som skapar engagemang och förstärker relationen – och som är så intressant att dina följare fortsätter att marknadsföra dig/din produkt/ditt företag vidare i sina egna kanaler och till sina egna kontakter/följare. Att få dina följare att bli ambassadörer för din produkt, ditt varumärke eller din tjänst!
  • Hur är era sociala medier integrerade med den övriga kommunikationen och med den egna hemsidan?
  • Få rutin på att skapa innehåll som engagerar de viktiga målgrupperna i de olika kanalerna. Tänk delningsvänligt, med andra ord; vem skulle vilja dela och varför?
  • Om ”gilla” inte är målet, hur ska ni hitta leads och hur ska dessa omvandlas till konkreta affärer?  Hur skapar ni verksamhetsnytta i dessa kanaler?
  • När du väl gett dig i kast med de sociala medierna gäller det också att löpande följa dessa och se var, hur och hur ofta ditt företag omnämns på nätet. Vem är det som pratar om dig/er och vad säger dem? Hålla koll på vad som sägs om verksamheten och dess intresseområden. Ta reda på vilka verktyg som bäst kan hjälpa dig med detta. Det gäller att bemöta, interagera och besvara.
  • Skapa en social mediepolitik och distribuera till dina medarbetare. Se till att det beslutande tonläget och tilltalet (i text och bild) följs. Var gärna personlig, men ändå professionell.
  • Och avsätt tillräckligt med resurser för att kunna hantera dessa kanaler. Glöm inte att de är s.k. 24/7-medier (dvs. 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, året runt …)

Om din satsning i de förtjänade medierna är seriös, använd ett bevakningsverktyg som t.ex. Meltwater Buzz,  Hub Spot, GoggleAmp eller liknande. Ett sådant verktyg ger ofta också möjligheter att göra anpassade inlägg i flera sociala kanaler från ett och samma ställe, vid ett och samma tillfälle.

Till sist – ta för vana att inte betrakta de förtjänade medierna som en ”kanal”, utan som en plats där du träffar människor, utbyter åsikter, pratar och lyssnar. Prova att ersätta ordet ”sociala” i sociala medier med ”nätverks” och se vad som händer med din bild av mediet!

Varsågod, här är en enkel grundläggande mall för hur du kan planera din närvaro och sätta mål för de förtjänande medierna.

Mall – Plan för sociala medieaktiviteter

 

 

Vilket nätverk till vad?

Blogg

En blogg fungerar ungefär som en loggbok eller dagbok, där du offentliggör inlägg i en kronologisk ordning. Andra kan se och kommentera dina inlägg och du bör svara på ev. kommentarer. Ofta har texterna karaktären av en dagstidningskrönika. För att du ska blir framgångsrik i bloggvärlden bör du räkna med att ca. hälften av din bloggtid bör läggas på att läsa och kommentar andra bloggar. Du kan också knyta bloggare till dig för att hjälpa dig med bloggandet.

Facebook

Ett nätverk som i grunden handlat om att hålla kontakten med dina vänner och bekanta. Facebook har dock vuxit mycket gällande företagssidor de senare åren. Någon har jämfört det med att gå på en middag med dina vänner. Du vet vilka de är eftersom du har bjudit in dem och här kan du fördjupa dig, diskutera och visa ”semesterbilderna”. Här når du enkelt en given målgrupp, men kanske bäst anpassad för företag med konsumentprodukter.

Twitter

En mikroblogg för korta, snabba meddelanden (max 140 tecken).  En bra kanal att hitta nya kontakter och skapa nya affärsrelationer också med människor som du inte redan känner. Via Twitter kan du få en första kontakt. Fördjupa den och det kan bli en ny kund eller nära relation av din följare. Ett bra nätverk för att nå journalister, kommunikatörer, debattörer politiker, organisationer och nyhetskanaler. Fungerar också bra för som komplement till t.ex. en kundservice och telefon, då det är ett forum för snabba svar.

LinkedIn

Ett nätverk som bygger på ditt CV, affärsrelationer och professionella kontakter, där du har kontakt med arbetskamrater, människor som du skulle vilja arbeta med (inklusive kunder och leverantörer). Även detta ett personbaserat nätverk från början, men fler och fler företagssidor dyker upp även här.  På LinkedIn finns en lång rad olika forum och intressegrupper som diskuterar olika branschområden områden och du kan bidra med kunskap till nätverket. Ett bra nätverk om man vill nå beslutsfattare och påverkare i företag, rekrytera eller locka arbetskraft.

YouTube

En ”videoblogg” skulle man kunna kalla det. Bygger på att du visar filmer som är intressanta för besökarna. Instruktionsfilmer, reklamfilmer eller annat filmat material. Komplexa produkter kan förklaras och visas med hjälp av film. Dock bör du ha tid/pengar att göra bra filmer om du ska lägga kraft på YouTube. Vimeo, Vine och Instagram Video är liknande, men inte lika välkända tjänster för film.

Instagram

En tjänst för att sprida mobilbilder (används via app i telefonen). Har du ett budskap eller en produkt som lämpar sig extra väl för bilder eller är visuell är Instagram ett bra val. Andra tjänster med samma funktion är t.ex. tumblr, Flickr och Snapchat.

Pinterest

En slags social anslagstavla. Användarna samlar och delar med sig av sina inspirationskällor i form av bilder.  där Bygger på följare och att de kan dela sina ”pinnade” eller ”nålade” foton i sina andra sociala kanaler. Ett bra forum för t.ex. ett e-handelsföretag, då den ofta fungerar som shopping-inspiration. Passar också dig som vill sprida arbetsprover och varor som är visuellt starka.

 

Här kan du läsa mer i en bok jag skrivit i ämnet för Bookboon; Arbeta strategiskt med sociala medier

Spara