+46 (0)70 620 50 52

5 sätt att skapa varumärkesförespråkare

Varumärkesförespråkarna är dina mest lojala, passionerade och engagerade kunder – och din bästa marknadsförare. De köper inte bara dina produkter: De säljer dina produkter åt dig. En varumärkesförespråkare tweetar, bloggar och facebookar om dig och ditt varumärke. De prisa dig med fem-stjärniga recensioner på olika siter. De pratar gott om dig i sociala nätverk, communitys och över en kopp kaffe. Och de försvarar dig från belackare.

Är du redo att förvandla dina förespråkare till en kraftfull marknadsföring kraft? Här kommer fem tips på hur du bäst gör det:

1. Identifiera förespråkare med flera beröringspunkter. Om du vill bygga din varumärkesarmé, bör du identifiera förespråkare alla tänkbara sätt. Rita upp en graf som beskriver dina kunders kundupplevelse och var dina kunder möter din produkt, tjänst eller varumärke. Be dem (på en skala mellan 0-10) att svara på “Hur troligt är det att du rekommendera oss till dina vänner”? De som svarar med en 9 eller 10 är dina varumärkesförespråkare. Ställ frågan på din webbplats, i e-post, i dina sociala kanaler, i produktförpackningar m.m.

2. Ge förespråkarna många sätt att rekommendera dig och ditt varumärke. De gillar att sprida kärlek på olika sätt. Vissa är aktiva och kreativa när det kommer till att bidra med innehåll i t.ex. sociala medier, andra är ivriga att dela.  Ge dem möjlighet att skriva recensioner, betygsätta produkter, skriva testimonials, dela med sig av erbjudanden, och annat innehåll, svara på frågor från prospekts m.m.

3. Hantera varumärkesförespråkarna innehåll smart. Innehåll på din hemsida eller Facebook-sida som skapats av en varumärkesförespråkare är rent digitalt guld. Ofta bättre än vad någon professionell copywriter kan skapa. Utnyttja dina förespråkares entusiasm och placera deras rekommendationer på din hemsida. På produktsidor, i din marknadsföring och integrera den i dina e-postkampanjer.

4. Skapa ett fortlöpande program, inte en kampanj, för att ta hand om dina varumärkesförespråkare. Programmet bör inte betraktas som en engångsföreteelse, utan ska vara en pågående strategi och – som över tiden – bygger och stärker varumärket. En s.k. Advocate relation. Varumärkesförespråkarna kan stötta och förstärka många av dina marknadsföringsåtgärder som produktlanseringar, börsmeddelanden, community-aktiviteter etc. De är även villiga att ge dig feedback på nya produkter, försvara dig från belackare och svara potentiella kunder på frågor för din räkning.

5. Betala eller coacha inte dina förespråkar. Låt rekommendationerna om ditt varumärke vara äkta och genuina. Att ge dina varumärkesförespråkare betalt eller andra incitament tenderar att dra ner deras rekommendationer och är bara av ondo. Om ditt företag har bra produkter, finns det ingen anledning att slösa dyrbara marknadsföringskronor på ”oäkta” opinionsbildning.

Lycka till!